Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2011

ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΟΙ ΓΕΝΕΙΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ»


(Το παρον γραφτηκε στις 6/12/2011 και δημοσιευθηκε στις εφημεριδες "Αντιλογος" και "Επικαιρη"




ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΟΙ ΓΕΝΕΙΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ»


Την περασμένη Παρασκευή πληροφορήθηκα και εγώ μαζί με όλους σας τη κυκλοφορία ενός νέου βιβλίου σχετικά με το χωριό μας. Συγκεκριμένα το βιβλίο « Οι Γενεές της Λύσης» των χωριανών μας Ανδρέα Μωησή και Δημήτρη Περσιάνη. Φρόντισα να το παραγγείλω αμέσως  και το πηρά την επομένη με το ταξί.
Σαν πεινασμένος άνοιξα το περιτύλιγμα και αμέσως άρχισα να το μετροφυλλώ και να μελετώ με χαρά τις φωτογραφίες των χωριανών και τις πληροφορίες για τον καθένα. Η μικρή μου κόρη πρόσεξε την συγκίνηση μου από το μετροφύλλημα του βιβλίου και με ρώτησε περί τινός πρόκειται. Της εξήγησα ότι μόνο με μια ματιά στις εικόνες με τις «κοτζιάκαρες» με τη χαρακτηριστική Μεσαριτικη φορεσιά, και του βρακοφόρους γέρους, ήταν σαν να πήγαινα πίσω στο χρόνο , στο χωριό μας. Και ότι μόνο με την ανάγνωση όλων εκείνων των χαρακτηριστικών Λυσιωτικων ονομάτων ήταν σαν να βρισκόμουν μεταξύ τους.
Έφυγα από τη δουλεία και πήγα σπίτι. Έκατσα στο τραπέζι και άρχισα να διαβάζω και να μελετώ πιο προσεκτικά το βιβλίο αυτό. Όπως είπα και πιο πάνω , με κάθε σελίδα που γύριζα, με κάθε φωτογραφία που έβλεπα, με κάθε Λυσιωτικο όνομα που διάβαζα, επέστρεφα πίσω.  Ήμουν πάλι στα σοκάκια και τους δρόμους του χωρίου μου , πήγαινα στα μπακάλικα του Φτυμή και του Πιστρή, αγόραζα παγωτό του τριανταφύλλου από το Γληορή, και περιοδικά «Μίκυ Μάους» από τον Παναή του Ζαχαρκά, που, μαζί με τα παπούτσια, πουλούσε και περιοδικά.  Πάλι η συγκίνηση με πλημύρισε από τις αναμνήσεις και τα δάκρυα ανέβηκαν στα ματιά μου. « – Τι έχεις παπά? Μου φώναξε η μεγάλη μου κόρη. – Τίποτε  κόρη μου. Ετο ε’ σκόνη που μπήκε μέσ’ το μάτι μου…».  Δύσκολο να εξηγήσεις στη νέα γενιά πως γίνεται να αισθάνεσαι τόση συγκίνηση για ένα τόπο, για ένα σπίτι, για μια εκκλησία. Στο κάτω κάτω εκεί έζησες μόνο 10 χρόνια και από εδώ 38. Πως γίνεται να τα θυμάσαι και να κλαίεις?
Τέλος πάντων. Στο θέμα μας. Τα βιβλίο πραγματεύεται την καταγωγή των Λυσιωτών και περιέχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ένας Λυσιωτης για να βρει το γενεαλογικό του δέντρο. Οι συγγραφείς χρησιμοποίησαν και τις 600 τόσες σελίδες του βιβλίου για να καταγράψουν συστηματικά και λεπτομερώς όλες τις οικογένειες της Λύσης με τέτοιο τρόπο που μπορεί ο καθένας να ανακαλύψει και τους προ-προ-προπαππους του αλλά και βρει με λεπτομέρεια τη συγγένεια που έχει με τις άλλες οικογένειες. Για να μπορέσουν να πετύχουν το σκοπό τους οι δυο συγγραφείς χρησιμοποίησαν πολλές πληροφορίες από το βιβλίο του αείμνηστου Σάββα Ξυστούρη «Η κωμόπολη της Λύσης» αλλά και προσωπικές συνεντεύξεις.
Το βιβλίο αυτό αποτελεί ένα θησαυρό πληροφοριών για τους Λυσιωτες.  Μέσα από τις πληροφορίες που περιέχει θα ανακαλύψει ο καθένας μας, συγγένειες που δεν ήξερε ότι υπάρχουν. Το βιβλίο αυτό είναι απαραίτητο για κάθε Λυσιωτικη οικογένεια . Περιέχει όλες εκείνες τις πληροφορίες που θα ήταν αυτονόητες και εμπεδωμένες στον καθένα μας  , αν δεν φεύγαμε από το χωριό μας. Όμως με το σκόρπισμα των Λυσιωτών στις 4 γωνίες της Κύπρου, καθίσταται απαραίτητο να καταγράψουμε και να φυλάξουμε όλα εκείνα τα γνωρίσματα που μας ξεχώριζαν ως Λυσιωτες. Αυτό το έχουν επιτύχει οι δυο συγγραφείς στον υπέρτατο βαθμό και πρέπει όλοι εμείς να τους ανταμείψουμε για το κόπο τους. Αγοράζοντας αυτό το βιβλίο και προτρέποντας τον κάθε χωριανό που ξέρουμε να το προμηθευτεί. Αυτό το βιβλίο θα μας βοηθήσει να κρατήσουμε τη Λυσιωτικη ταυτότητα ζωντανή ώσπου να έρθει η ευλογημένη ώρα της επιστροφής στην αγαπημένη μας Λύση. 

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ


(Το παρον γραφτηκε στις 3/11/2011 και δημοσιευθηκε στις εφημεριδες "Αληθεια" , "Αντιλογος", και "Επικαιρη"




ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ

Ακούω από το ράδιο ότι η "Επιτροπή Περιουσιων" που δημιούργησε η Τουρκία, θα δέχεται αιτήσεις για αποζημιώσεις μέχρι
το Δεκέβρη.
Ως τότε, σε δυο μήνες ,δηλαδή, πρεπει εμεις ολοι οι προσφυγες να αποφασισουμε τι θα κανουμε.
Να παμε δηλαδη και να ζητησουμε ελεημοσυνη απο τους κλεφτες για τη χαμενη μας περιουσια η να περιμενουμε αν, και οταν,
και οπωτε, και με ποιο τροπο, λυθει το Κυπριακο, για να παρουμε παλι την αποζημιωση μας, αυτη τη φορα, νομιμα.
Καθομαι και σκεφτομαι. Δηλαδη τι? Η επιστροφη των προσφυγων ειναι στην πραγματικοτητα ενα παζαρι?
Θελω τοσα, μου δινεις τοσα, καταληγουμε στα τοσα. Και ειμαι ευχαριστημενος διοτι μου ηρθαν ουρανοκατεβατα 50,000 ευρω ας πουμε.
Και αποσυρωμαι στο συνοικισμο μου, η το Τ/Κ σπιτι που μου παραχωρηθηκε και λουφαζω.
Ελυσα τη περιουσιακη πτυχη του κυπριακου, μια χαρα. Ενταξει , αποζημιωθηκα για τα τουβλα και τους τοιχους και τον κηπο.
Αντικαταστησα το πατρικο μου σπιτι με καινουργιο.
Την παιδικη μου ηλικια που αφησα πισω ποιος θα μου την την αποζημιωσει? Αποζημιώνεται , και με ποιο τροπο η ξεγνοιαστη
 ζωη που αφησα πισω? Πως θα αντικατασταθει η μυρωδια του φρεσκου
ψωμιου απο το φουρνο της μανας μου? Πως αποζημιωνωνται τα απογευματα και οι νυκτες που καθωμαστε ολοι οι μικροι
της γειτονειας εξω στα σκαλια για να ακουσουμε
τον παππου μου το Σαββα να μας διηγειται ακομα μια απο τις εξωφρενικες του ιστοριες, που τοσο μας διασκεδαζαν?
Θελω να φαω βουτηρο με το ζαχαρις πανω στο ψωμι, θελω "παστά του σhοιρου", θελω χαλλουμι που καμνει η στετε μου μ
εσ' τα ταλαρκα που καμνει ο παππους μου.
Θελω να παω στο "Χαλκοβουνο", και σαν πηγαινω να μυριζουμαι τη  μυρωδια απο τα θυμαρια.
Θελω να περπατησω στα στενα του χωριου και να δω τις ολες τις γριες  με τη χαρακτηριστικη μαυρη Μεσαριτικη φορεσια,
 και το "μαντω" να τυλιγει ολο το κεφαλι τους .
Πως μπορουν να μου αποζημιωσουν την χαρα και την περηφανια που ενοιωθα οταν έπερνα πρωτος
το Αγιο Φως απο τα χερια του παπα-Ζενιερη την Ανασταση?
Θελω να φαω οφτο κλεφτικο απο του Μιλιτζιη. Θελω να παω στον Περιπατο την Κυριακη το απογευμα.
Θελω να παω στο "Ηλυσια¨να δω καουμπουκο εργο. Θελω να παω σε χωρκατικο γαμο μεσ'τη μεση του δρομου.
Να φαω ποξαματουθκια που το τραπεζι,
να ακουσω τον Τζιρτζιηπη να τραγουδα με τη μελωδικη φωνη του, να δω το ζευγαρι να χορευει και οι συγγενεις να τους
πλουμιζουν με λιρες καφε και πεντολιρα μπλε και πρασινα.
Ουτε αποζημιωνονται , ουτε ανταλλασονται, ουτε αντικαθιστωνται αυτες οι εμπειριες . Για αυτο δεν θελω ουτε λεφτα,
ουτε οικοπεδο, ουτε ανταλλαγη. Μονο να επιστρεψω  θελω, στον τοπο που μεγαλωσα. Και οταν θα ειμαι πια  εκει,
θα νοιωσω οτι δεν χαθηκε η παιδικη μου ηλικια.

Εβαλα τα χέρια μου και έβγαλα τα μάτια μου!


(Το παρον γραφτηκε στις 23/12/2010 και δημοσιευθηκε στις εφημεριδες "Πολιτης" και "Αληθεια"


Εβαλα τα χέρια μου και έβγαλα τα μάτια μου!

Έτσι μπορεί να χαρακτηριστεί η πράξη των φανατικών αυτών που επιτέθηκαν εναντίων των παικτών της τουρκικής ομάδας μπάσκετ. Την συμπεριφορά τους , εκμεταλλεύτηκε η Τουρκία και μας κατήγγειλε σε όλα τα διεθνή φόρα και οργανισμούς.  Από το 1974 είχαμε καταφέρει να δει ο κόσμος το βάρβαρο πρόσωπο της Τουρκίας, με την εθνοκάθαρση και τα άλλα εγκλήματα που διέπραξε στην Κύπρο. Όλος ο κόσμος ήξερε ότι η Τουρκία είναι ο θύτης και εμείς το θύμα. Τα τελευταία χρονιά όμως κάτι δείχνει να έχει αλλάξει στη συμπεριφορά της Τουρκίας. Με μαεστρία και διπλωματικότητα καταφέρνει να πείσει τον κόσμο όλο ότι εκπολιτίζεται και εξευρωπαΐζεται, έτοιμη να μπει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ταυτόχρονα προσπαθεί και πολλές φόρες πείθει τους ξένους ότι είναι η Κυπριακή Δημοκρατία που δεν θέλει λύση του Κυπριακού.
Βρήκε λοιπόν αυτή την ευκαιρία η Τουρκία και μας έκαμε ρεζίλι διεθνώς! Ποιός? Η Τουρκία … που ακούει για δικαιώματα των Κούρδων και βγάζει σπυράκια… που έσφαξε , σκότωσε , βίασε, ξεσπίτωσε ένα σορό κόσμο στην Κύπρο. Με τις ενέργειες μιας ομάδας φανατικών ( που παρεμπιπτόντως , αυξάνονται και πληθύνονται τον τελευταίο καιρό), δώσαμε άλλοθι και δικαιολογία στην Τουρκία να μας καταγγείλει εμάς, ( τους πολιτισμένους Ελληνοκυπρίους – Ευρωπαίους , θύματα πολέμου), ως φανατικούς , ρατσιστές, και επικινδύνους.  Δηλαδή οι κόποι τόσων χρόνων , και η διαφώτιση, πήγαν περίπατο σε δυο λεπτά.
Οι Τούρκοι παίκτες κινδυνεύουν, ( και κατ’ επέκταση και οι Τ/Κ), από τους φανατικούς Ε/Κ που θέλουν να πιουν το αίμα τους!!! Οι Ε/Κ είναι βάρβαροι, εθνικιστές, μισαλλόδοξοι και φανατικοί . Αυτή την εικόνα σχημάτισε ο υπόλοιπος κόσμος.
Είναι δυνατόν να μπορώ εγώ να κυκλοφορώ σε όλη την κατεχομένη περιοχή , να πηγαίνω άφοβα ακόμα και κοντά σε στρατόπεδα , και να μην αισθάνομαι ότι απειλούμαι? Να πηγαίνω στην Κωνσταντινούπολη με τις κόρες μου, να γυρίζω στους δρόμους άφοβα , να τους λέω ότι είμαι Ε/Κ και να μην τους καίγεται καρφί? Και να έρχονται οι Τ/Κ στις ελεύθερες περιοχές και να φοβούνται να κυκλοφορήσουν, διότι αν περάσουν από το ΑΠΟΕΛ θα τους πετροβολήσουν και αν παρκάρουν σε πάρκιγκ, θα τους κάνουν το αυτοκίνητο κολόκα!
 Ήρθαν τα πάνω κάτω!! Επουκουππίστικεν ο κόσμος !! Απίστευτο!!! Οι Τούρκοι φοβούνται για την ζωή τους, και εμείς τους κυνηγούμε στα γήπεδα.  Ρε , μήπως και έχει δίκαιο ο Ραούφ Ντενκτάς  που μας τα έπρηξε τόσα χρόνια ότι δεν μας έχουν εμπιστοσύνη? Και ότι μια νύκτα θα τους σφάξουμε όπως στην Κρήτη? Ρε μήπως και έχουν δίκαιο οι απορριπτικοί και πρέπει να μείνουμε «εμείς ποδά τζιαί τζείνοι ποτζιή»?  Έτσι και εμείς θα είμαστε ασφαλισμένοι από τον έξω κόσμο, (λαθρομετανάστες , Τούρκους, τουρίστες , ΣριΛαγκέζους κλπ), και ο υπόλοιπος κόσμος θα είναι ασφαλισμένος από εμάς .

Ανδρέας Σουτζιής - Ηλεκτρονικός

andreas@androselectronics.com.cy                           Tηλ. 25355963

Η «εκ Περιτροπης Προεδρια» και η Κυπρος


(Το παρον γραφτηκε στις 6/11/2009 )

Η  «εκ Περιτροπης Προεδρια» και η Κυπρος

Σημερα, εν ετι 2009, ζουμε στην Κυπρο σε συνθηκες τριτοκοσμικες. Οι δρομοι μας εχουν τα χαλια τους, δεν μπορεις να κυκλοφορησεις χωρις να γινει ζημια στο οχημα σου. Εχουμε κτισει και μπαζωσει τις κοιτες των ποταμων, και μολις βρεξει λιγο, μας πνιγει και μας καταστρεφει τις περιουσιες μας.
Οι δημοσιες υπηρεσιες εχουν τα χαλια τους. Παντου επικυραρχει η γραφειοκρατια και ο εξευτελισμος του πολιτη . Σε κτηματολογια, Κοινωνικες Ασφαλισεις, Υπηρεσιες υπουργειων, γραφεια Δημων,  δεν υπαρχει πολιτης που να μην ταλαιπωρηθηκε. Αστε τα Νοσοκομεια. Εκει μπαινεις ζωντανος και, αν δεν εχεις κανενα μεσο για να σε κοιταξουν γρηγορα, βγαινεις πεθαμενος.
Οσο για την αναπτυξη του τοπου, οταν το 70% του κρατικου προυπολογισμου  χρησιμοποιηται για την πληρωμη των μισθων των Δημοσιων Υπαλληλων, τοτε καταλαμβαινουμε ποσα μενουν για εργα.
Οι μιζες και η εξαπατηση των συνανθρωπων μας ειναι πλεον καθημερινο φαινομενο. Πραγματα που χαρακτηριζουν το λαο μας, οπως , η ανθρωπια, η φιλοξενια, η ευγενια, ο ανθρωπισμος, τινουν να εκλειψουν. Τη θεση τους εχουν παρει το ρουσφετι, η απατη, η ανευθυνοτητα, ο εγωισμος.
Ε λοιπον σε αυτο τον τοπο, που ο καθενας ενδιαφερεται μονο για το τομαρι του, δεν υπαρχει μακροπροθεσμη πολιτικη, μας ενδιαφερει μονο τι θα φαμε εμεις σημερα, και οχι αν θα εχουν να φαν τα εγγονια μας αυριο, λοιπον, σε ενα τετοιο τοπο λεγω, δεν με ενδιαφερει ποιος θα ειναι Προεδρος .  Ας τον λενε Χασαν, ας τον λενε Χριστοφια , ας τον λενε Ταλατ. Δεν παιζει ρολο πλεον , ποιος θα ειναι στην αρχηγια αυτου του τοπου. Οι φοροι ειναι φοροι, οι υποχρεωσεις ειναι υποχρεωσεις , και η ζωη συνεχιζετα. Τι ρολο παιζει τωρα πως θα λεν τον Προεδρο του κρατους. Ετσι που καταντησαμε τον τοπο μας, δεν παιζει καμια σημασια.
Η δικαια λυση του Κυπριακου, θα ηταν η Ομοσπονδια. Ομασπονδια ( η Συνομοσπονδια ) με την Ελλαδα. Μαλιστα. Ετσι θα επρεπε να να ειχε καταληξει ο αγωνας των Ε/Κ. Και μαλιστα αυτο το ειχαμε πετυχει τα χρονια 1964 – 1967. Ντε-φακτο , επι του εδαφους. Ειχαμε ξεφορτωθει τους Τ/Κ απο την διακυβερνηση, και ειχαμε θωρακισει το νησι, με στρατο απο την Ελλαδα και οχυρωματικα εργα. Ο λαος ηταν ενωμενος , αριστεροι – δεξιοι, ηθελαν ολοι την ενωση με την Ελλαδα. Ακομα και οι Τουρκοι  ειχαν παραδεχτει οτι ειχαν χασει το παιχνιδι ( βλεπετε δηλωσεις Ραουφ Ντεκτας της εποχης ).
Ομως ειμαστε τοσο γαιδαροι , τοσο βλακες , τοσο υπεροπτες, που ενω ειχαμε φτασει στο τελος του δρομου και οι αγωνες μας ειχαν ευωδωθει, και το μονο που ειχε μεινει ηταν να πανε οι βουλευτες μας και να κτυπησουν την πορτα της Ελληνικης βουλης, (οπως ειχαν κανει και οι συναδελφοι τους απο την Κρητη στις αρχες του 20ου αιωνα), τοτε, τι εγινε τοτε;  Τοτε φιλοι μου κλωτσησαμε την ευκαιρια της ζωης μας.  Ο τοτε αρχηγος μας αποφασισε οτι επρεπε να γινει Αντιβασιλεας δηθεν. Ταυτοχρονα η νεα πολιτικοοικονομικη ηγεσια που ειχε δημιουργηθει τοτε, αντιληφθηκε οτι στην νεα κατασταση που θα δημιουργοταν, θα εχαναν ολα τα προνομια και τις θεσεις τους , και θα γινονταν  κοινοταρχες η δημαρχοι η στην καλυτερη περιπτωση, νομαρχες του Νομου Κυπρου.
Ε αυτο δεν μπορουσαν να το διανοηθουν ολοι αυτοι οι νεοφωτιστοι ηγετισκοι. Ετσι με διαφορες βλακωδεις ενεργειες, θελημενες και αθελες, κλωτσησαμε την τελευταια ευκαιρια να ευωδωθουν οι προαιωνιοι ποθοι του λαου μας με την καταληξη για την οποια παντα αγωνιζωμαστε.
Φτασαμε ετσι, μετα , απο πολλες περιπετειες, στην σημερινη κατασταση. Μια ανωμαλη κατασταση με την πατριδα μας ντε-φακτο διχοτομημενη  εδαφικα και πολιτικα.
Αυτη την στιγμη δεν εχουμε αλλη επιλογη , απο του να καταληξουμε σε μια συμφωνια με τους Τ/Κ . Δεν την ονομαζω λυση διοτι δεν ειναι γι’αυτο το οποιο αγωνιστηκαμε . Η λυση, ειπαμε , θα ηταν η συνομοσπονδια με την Ελλαδα. Αλλα δεν εχουμε αλλη επιλογη . Πρεπει οποσδηποτε να καταληξουμε σε μια συμφωνια, για να μπορεσει να παει μπροστα ο τοπος , και να μπορεσουν τα παιδια μας και τα εγγονια μας να ζησουν σε ενα τοπο που να ευημερει και με ασφαλεια.
Σε αυτη την νεα κατασταση, δεν θα εχει καμια σημασια πλεον ποιος θα ειναι ο προεδρος η πως θα λεγεται. Σημασια εχει να επικρατησει πλεον η ειρηνη , να φυγει η αβεβαιοτητα, και να μπορεσουμε να ζησουμε σε ενα νησι που θα επικρατει ο αμοιβαιος σεβασμος η αλληλοκατανοηση, και η συνεργασια.
Ας σταματησουμε πλεον να βλεπουμε το μελλον με φοβικο τροπο και ας προσπαθησουμε να καμουμε ενα τοπο ευημεριας και προοπτικης. Οπως οραματιζοταν παλια ο πρωην προεδρος της δημοκρατιας κ. Γιωργος Βασιλειου, που ηθελε να δει την Κυπρο να γινεται η Σιγκαπουρη της Μεσογειου.
( Η Σιγκαπουρη ηταν παλια αποικια της Βρεττανιας. Πηραν την ανεξαρτησια τους μετα τον Β’ Παγκοσμιο Πολεμο. Και παρ’ολο που ο λαος της αποτελειται απο διαφορετικες εθνοτητες,          ( 80% Κινεζοι, 12% Ινδοι, 8% Πακιστανοι, Μαλαισιοι, Ευρωπαιοι, το εδαφος δε, ειναι της Μαλαισιας ) , εντουτοις ποτε δεν τσακωθηκαν μεταξυ τους , ουτε  θελουν να τριχοτομησουν τη χωρα τους. Ουτε, φυσικα η Μαλαισια θελει να εισβαλει για να σωσει την Μαλαισιανη μειονοτητα.  Συνεργαζονται αρμονικα,  δουλευουν εντατικα, και εχουν κανει αυτο το μικρο κρατος, κεντρο του διαμετακομιστικου εμποριου, κεντρο τεχνολογιας, κεντρο εποικοινωνιων, και τουριστικο παραδεισο. Μονο και μονο λογω της θεσης της χωρας και λογο της συνεργασιας και σκληρης δουλειας των κατοικων. )
Ε αυτοι ειναι ποιο εξυπνοι απο εμας; Η ειναι ποιο δουλευταραδες;   Οχι φιλοι μου. Απλως εμεις εφησυχασθηκαμε και κατσαμε στην ησυχια μας. Αποχαυνωθηκαμε στην ευθραυστη ηρεμια μας .
Και την γεωστρατηγικη θεση την εχουμε και την δουλεια δεν την φοβομαστε. Αλλα εχουμε εθιστει τοσο πολυ στην ευκολη λυση, του να μην κανουμε τιποτε, στο να αφηνουμε τα πραγματα να κυλουν μονα τους, και στην τεμπελια, που δεν μας ενδιαφερει τιποτα πλεον για το μελλον του τοπου. Το μονο που μας κοφτει ειναι μονον ποσο θα φαμε σημερα και ποσα θα εισπραξουμε .
Οποτε επαναλαμβανω, σε ενα τετοιο τοπο οποιος θελει ας βγει προεδρος. Και αν εχει οραμα τοτε ο τοπος θα παει μπροστα. Και για τους Ε/Κ και για τους Τ/Κ.

 Λεμεσος                                 6/11/2009

Ανδρεας Γ. Σουτζιης – Ηλεκτρονικος 
Μελος της Πρωτοβουλιας Πολιτων Λεμεσου
«Λυση-Επανενωση-Ειρηνη»

Προς: Δημο Λυσης


(Το παρον γραφτηκε στις 20/7/2009 και σταλθηκε με φαξ στο Δημο Λυσης και σε διαφορες οργανωσεις και ιδρυματα της Λυσης).

Προς: Δημο Λυσης

Θεμα: Λειτουργια Εκκλησιων στα κατεχομενα

Αξιοτιμε κυριε Δημαρχε,

Αφορμη  για αυτη μου την επιστολη, περνω απο το προσφατο γεγονος της λειτουργιας της εκκλησιας της Αγιας Μαρινας στην κατεχομενη Κυθρεας.
Οπως ειναι γνωστο, μεχρι στιγμης, εχουν πετυχει και λειτουργουν τις εκκλησιες τους, οι προσφυγες του Μορφου τον Αι Μαμα, της περιοχης Αμμοχωστου τον Αποστολο Βαρναβα, στην Καρπασια τον Αποστολο Ανδρεα, οι κατοικοι Κορμακιτη τις εκκλησιες τους με ειδικα προνομοια ,και τωρα οι προσφυγες Κυθρεας την Αγια Μαρινα.
Επισεις οι προσφυγες της Βασιλειας, εχουν καταφερει να επιδιορθωσουν το νεκροταφειο τους. Και αλλοι προσφυγες σε διαφορα χωρια, εχουν προβει σε επιδορθωσεις σε εκκλησιες και νεκροταφια των χωριων τους, μονοι τους η σε συνεργασια με τους Τουρκοκυπριους.
Το διαρκες ερωτημα μου και η απορια μου ειναι:
Οι Λυσιωτες τι κανουν;
Τι εκαναν στο χωριο τους για να διατηρηθει η μνημη του;
Πως βοηθησε ο Δημος Λυσης για να γινουν εστω και μικρες επαφες με του Τ/Κ που κατοικουν στο χωριο;
Μαθαμε απο τον καιρο που ειμαστε μικροι να αγαπουμε υπερβολικα το χωριο μας.
 Το θεωρουμε το καλυτερο χωριο της Κυπρου και την εκκλησια μας, την ομορφοτερη της Κυπρου.
Προσβλεπαμε με λαχταρα στην μερα της επιστροφης. Η παραμικρη φωτογραφια απο το χωριο, εφερνε τις μνημες πισω και δακρυα στα ματια μας.
Ανοιξαν τα οδοφραγματα, πηγαμε, ειδαμε το χωριο μας, αλλα τωρα τι κανουμε; Επειδη οι πολιτικοι μας ηγετες αποδειχθηκαν μικροτεροι των περιστασεων και μας αφησαν στο ελεος του θεου εδω και 5 χρονια , σημαινει οτι θα κατσουμε και εμεις στα βραστα μας, με σταυρωμενα τα χερια ;
Σας λεω , βλεπω τι κανουν αλλοι προσφυγες για τα χωρια τους και κλαιω απο ζηλεια. Ειναι οι Μορφιτες πιο εξυπνοι απο εμας, η ειναι οι Κυθρεωτες πιο τυχεροι;
Οχι κυριε. Απλως εργαστηκαν σιγα σιγα και μεθοδικα, και καταφεραν να παρουν, με τροπο αυτο που ηθελαν.
Μην περιμενετε να μας καθοδηγησει η αχρηστη πολιτικη μας ηγεσια. Και μην μου βρειτε δικαιολογια οτι η εκκλησια της Παναγιας ειναι τζαμι και δεν θα μας αφηνουν να λειτουργεισουμε μεσα.
Μπορουμε να τακτοποιησουμε το εξωκλησι του Αγιου Φηνιανου.
Θα μπορουσε τοσα χρονια να καναμε εκει τις συναντησεις της Καθαρας Δευτερας.
Μπορουμε να καθαρισουμε το νεκροταφειο μας.
Μπορουμε να ξαναφτιαξουμε το κενοταφιο του Γρηγορη Αυξεντιου. Αυτον, ακομα και πολλοι τ/κ τον σεβωνται.

Αλλιως να το παρουμε αποφαση. Ουτε να επιστρεψουμε θελουμε, ουτε την μνημη ζωντανη θελουμε να κρατησουμε. Και να κτισουμε την Νεα Λυση εκει στα περιχωρα του νεου εξωκκλησιου του Αι Φινιανου στον Κορνο.

Και ζησανε αυτοι καλα και εμεις καλυτερα.

Ανδρεας Γ. Σουτζιης
Λεμεσος

ΠΡΟΣ ΛΥΣΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΛΥΣΙΩΤΗΣΕΣ


(Το παρον γραφτηκε στις 20/7/2009 και δημοσιευτηκε στις εφημεριδες)

ΠΡΟΣ ΛΥΣΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΛΥΣΙΩΤΗΣΕΣ 

Αγαπητοι χωριανοι,
Αφορμη  για αυτη μου την επιστολη, περνω απο το προσφατο γεγονος της λειτουργιας της εκκλησιας της Αγιας Μαρινας στην κατεχομενη Κυθρεας.
Οπως ειναι γνωστο, μεχρι στιγμης, εχουν πετυχει και λειτουργουν τις εκκλησιες τους, οι προσφυγες του Μορφου τον Αι Μαμα, της περιοχης Αμμοχωστου τον Αποστολο Βαρναβα, στην Καρπασια τον Αποστολο Ανδρεα, οι κατοικοι Κορμακιτη τις εκκλησιες τους με ειδικα προνομοια ,και τωρα οι προσφυγες Κυθρεας την Αγια Μαρινα.

Επισεις οι προσφυγες της Βασιλειας, εχουν καταφερει να επιδιορθωσουν το νεκροταφειο τους. Και αλλοι προσφυγες σε διαφορα χωρια, εχουν προβει σε επιδορθωσεις σε εκκλησιες και νεκροταφια των χωριων τους, μονοι τους η σε συνεργασια με τους Τουρκοκυπριους.

Το διαρκες ερωτημα μου και η απορια μου ειναι:
Οι Λυσιωτες τι κανουν;
Τι εκαναν στο χωριο τους για να διατηρηθει η μνημη του;
Πως βοηθησε ο Δημος Λυσης για να γινουν εστω και μικρες επαφες με του Τ/Κ που κατοικουν στο χωριο;
Μαθαμε απο τον καιρο που ειμαστε μικροι να αγαπουμε υπερβολικα το χωριο μας.
 Το θεωρουμε το καλυτερο χωριο της Κυπρου και την εκκλησια μας, την ομορφοτερη της Κυπρου.

Προσβλεπαμε με λαχταρα στην μερα της επιστροφης. Η παραμικρη φωτογραφια απο το χωριο, εφερνε τις μνημες πισω και δακρυα στα ματια μας.
Ανοιξαν τα οδοφραγματα, πηγαμε, ειδαμε το χωριο μας, αλλα τωρα τι κανουμε; Επειδη οι πολιτικοι μας ηγετες αποδειχθηκαν μικροτεροι των περιστασεων και μας αφησαν στο ελεος του θεου εδω και 5 χρονια , σημαινει οτι θα κατσουμε και εμεις στα βραστα μας, με σταυρωμενα τα χερια ;
Σας λεω , βλεπω τι κανουν αλλοι προσφυγες για τα χωρια τους και κλαιω απο ζηλεια. Ειναι οι Μορφιτες πιο εξυπνοι απο εμας, η ειναι οι Κυθρεωτες πιο τυχεροι;
Οχι κυριε. Απλως εργαστηκαν σιγα σιγα και μεθοδικα, και καταφεραν να παρουν, με τροπο αυτο που ηθελαν.
Μην περιμενετε να μας καθοδηγησει η αχρηστη πολιτικη μας ηγεσια. Και μην μου βρειτε δικαιολογια οτι η εκκλησια της Παναγιας ειναι τζαμι και δεν θα μας αφηνουν να λειτουργισουμε μεσα.
Μπορουμε να τακτοποιησουμε το εξωκλησι του Αγιου Φηνιανου.

Θα μπορουσε τοσα χρονια να καναμε εκει τις συναντησεις της Καθαρας Δευτερας.
Μπορουμε να καθαρισουμε το νεκροταφειο μας.
Μπορουμε να ξαναφτιαξουμε το κενοταφιο του Γρηγορη Αυξεντιου. Αυτον, ακομα και πολλοι Τουρκοκύπριοι τον σεβονται.

Αλλιως να το παρουμε αποφαση. Ουτε να επιστρεψουμε θελουμε, ουτε την μνημη ζωντανη θελουμε να κρατησουμε. Και να κτισουμε την Νεα Λυση εκει στα περιχωρα του νεου εξωκκλησιου του Αι Φινιανου στον Κορνο.

Και ζησανε αυτοι καλα και εμεις καλυτερα.

Ανδρεας Γ. Σουτζιης
Εκ Λυσης
Τηλ. 25355963,  Λεμεσος

ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΣΤΗ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΗ ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ ΚΥΘΡΕΑΣ


(Το παρον γραφτηκε στις 23/3/2010)


ΜΕΤΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΣΧΟΛΙΟ ΔΙΚΟ ΜΟΥ

ΤΟ ΘΕΜΑ

Μετά από 35 χρόνια η Αγία Μαρίνα Κυθρέας γιόρτασε στο σπίτι της
«Ευχαριστούμε που μας αξίωσες»
Γλυκόπικρη γεύση για όσους παρακολούθησαν χθες τη λειτουργία στην Κυθρέα.

Τα μέτρα από το λεωφορείο μέχρι την πόρτα της εκκλησιάς ελάχιστα, αλλά τα βήματα αργά και βαριά. Κάπου λίγο πριν το κατώφλι του ναού ο ιερέας που κρατούσε την εικόνα της Αγίας Μαρίνας κοντοστάθηκε, γύρισε με το βλέμμα σχεδόν υγρό προς τους πιστούς που ήδη είχαν συγκεντρωθεί στο προαύλιο της εκκλησίας. Στιγμές συγκίνησης και αμηχανίας, καθώς οι 50 Κυθρεώτες αυτήν περίμεναν για να ακολουθήσουν. Κάποιοι δάκρυσαν, κάποιοι χαμογελούσαν, κάποιοι άλλοι έψαχναν να βρουν σημάδια παλιά που είχαν αφήσει πίσω τους. Η εικόνα της Αγίας Μαρίνας, σαν να περπατούσε από μόνη της, θα έμπαινε στο σπίτι της στην Κυθρέα, μετά από 35 ολόκληρα χρόνια. Και μάλιστα τη μέρα της χάρης. Ο ιερέας που μετέφερε την εικόνα μπήκε τελικά στον απογυμνωμένο, από καθετί εκκλησιαστικό, ναό.
Με γρήγορες κινήσεις στήθηκε ένα πρόχειρο ιερό. Η Αγία Πύλη δεν υπήρχε, ούτε και το τέμπλο. Ξηλώθηκαν αμέσως μετά το 1974. Δύο πτυσσόμενα τραπέζια χρησιμοποιήθηκαν για Αγία Τράπεζα. Οι εικόνες της Παναγίας και του Χριστού πήραν και αυτές τη θέση τους. 'Αλλοι έφεραν κεριά. Τα ιερά σκεύη μεταφέρθηκαν σε αποσκευές... στις αποσκευές της προσφυγιάς.

Δεν ήχησε η καμπάνα
Οι τρεις ιερείς ξεκίνησαν με αγιασμό, μιας και η εκκλησία είχε να λειτουργηθεί για χρόνια. Ελλείψει ιερού, όλη η ιεροτελεστία εκτυλισσόταν μπροστά στα μάτια των πιστών. Ακούστηκαν τα πρώτα λόγια του ιερέα και αμέσως μύρισε μέσα στους τέσσερις τοίχους λιβάνι. Όλα ήταν έτοιμα για την εορταστική λειτουργία της Αγιάς Μαρίνας. Πώς γίνεται όμως να μιλάμε για γιορτή, όταν αυτή γίνεται κάτω από τέτοιες συνθήκες; Έξω από την εκκλησιά δυο ένστολοι «αστυνομικοί», αλλά και έξι με πολιτικά παρακολουθούσαν διακριτικά.
Ο πρώτος ενθουσιασμός των 50 Κυθρεωτών (σε τόσους επετράπη να παραστούν) έφυγε γρήγορα. Οι θύμησες πολλές και η συγκίνηση ακόμα περισσότερη. Δάκρυα εμφανίστηκαν στα πρόσωπα αρκετών. Κι όσοι απορροφήθηκαν από τη λειτουργία επανήλθαν στη σκληρή πραγματικότητα, μόλις η προσευχή του χότζα από το παρακείμενο και μεταγενέστερο τζαμί άρχισε να ακούγεται. Όσο κι αν προσπαθούσαν οι τρεις ιερείς, τα μεγάφωνα του τεμένους σκέπαζαν τα λόγια τους. Οι πιστοί πλησίασαν ακόμα περισσότερο για να ακούσουν το κήρυγμα του ιερέα. «Δεχθήκαμε να έρθουμε έστω και κάτω από συνθήκες κατοχής. Όχι για να αναγνωρίσουμε το ψευδοκράτος, αλλά για να υπενθυμίσουμε ότι οι χριστιανικοί τόποι παραμένουν δικοί μας», είπε ο ιερέας, ενώ παράλληλα έστελνε και το μήνυμα ότι «μπορούμε να ζήσουμε ειρηνικά μαζί».
Λίγο αργότερα, το πάτερ ημών ακουγόταν από το στόμα όλων των πιστών. Κάπου εκεί τελείωνε η λειτουργία και οι καρδιές όλων γέμιζαν με την ελπίδα την επόμενη φορά η χάρη της να γιορταστεί, όπως της αρμόζει. Αυτή τη φορά οι πιστοί δεν κατάφεραν καν να ακούσουν τον ήχο της καμπάνας. Μια κυρία που κατευθυνόταν προς το λεωφορείο μονολόγησε μεγαλοφώνως: «Παναγία μου, σε ευχαριστούμε που μας αξίωσες»...
Έξω από την εκκλησία είχαν έρθει και δυο - τρεις Τ/Κ που μένουν στο χωριό. Με τους Κυθρεώτες συζήτησαν στο πόδι το Κυπριακό. Αλήθεια, πόσο εύκολη είναι η λύση, όταν καταπιάνεται με αυτή ο απλός κόσμος. Ο Γιλτάν Κεμάλ εξήγησε ότι είχε έρθει για να καλωσορίσει τους Ε/Κ. «Εδώ στο προαύλιο, μεταξύ εκκλησίας και τζαμιού, μαζευόμαστε και χορεύουμε τη βασιλιτζιά. 'Αντε και μπορούμε να το λύσουμε». Ο Κλείτος Συμεωνίδης αρκετά συγκινημένος έλεγε και ξανάλεγε ότι σε αυτή την εκκλησία βαφτίστηκε και παντρεύτηκε. «Η σημερινή λειτουργία μάς έφερε χρόνια πίσω».
Το απόγευμα ο Δήμος Κυθρέας πραγματοποίησε αντικατοχική εκδήλωση με τους πιστούς αναθαρρημένους από την πρωινή λειτουργία να ζητούν επιστροφή.

ΣΧΟΛΙΟ - ΑΝΑΛΥΣΗ

Τους προδοτες!!!!  Σα δεν ντρεπονται!!!  Ακουσε κει.... να πανε να δειξουν τα διαβατηρια τους και να ψευδοαναγνωρισουν το ψευδοκρατος, για να πετυχουν τι;  Να λειτουργηθουν μισhι μου στην εκκλησια της Αγιας Μαρινας, και να θυμηθουν μισhι μου τις παλιες καλες εποχες, και να κρατησουν μισhι μου ζωντανη την μνημη του καταχομενου χωριου τους ως την ημερα της επιστροφης....μισhι μου..
Οχι κυριε.. Αυτος δεν ειναι αγωνας.. ο καλος και δικαιος αγωνας επιβαλλει να κατσετε στα βραστα σας και να αφησετε την εκκλησια να καταρρευσει. Οπως ειπε καποτε και ο αρχιαγωνιστης Ζαχαριας Κουλιας « Να αφησουμε το μοναστηρι του Αποστολου Ανδρεα  στο ελεος του θεου, να καταρρευσει, ουτως ωστε να αποδειχθει με αυτο η αδιαλλαξια της Τουρκιας»!!!
Να καθησεται ολοι σπιτι σας... ετσι πρεπει. Τι τις θελετε τις λειτουργιες στα τουρτζικα.( Ου ηθελα να πω κατεχομενα , αλλα εφυεν μου).
Και εσυ Σεβασμιοτατε Μητροπολητη Μορφου . Κατσε στ’αυγα σου. Τι θελεις τωρα και ψαχνεις να γινεις δηθεν γεφυρι να περασουν απο πανω σου Τουρκοι και Ρωμιοι; Να μην λειτουργησεις παλι στον Αι Μαμα. Που να τρεχουμε τωρα στου Μορφου και να δειχνουμε παλι διαβατηρια και να γινομαστε παλι προδοτες και αιμοδοτες του ψευδοκρατους. ( Αφου αμα διψασουμε θα αγορασουμε ενα μπουκαλι ψευδονερο για 0.30 σεντ και θα τους αιμοδοτησουμε την ψευδοοικονομια τους).
Ουτε ολοι εσεις που πατε στον Αποστολο Ανδρεα να ξαναπατε. Δειξε δειξε διαβατηρια , στο τελος δεν χρειαζεται να καμουν εκστρατεια για να αναγνωριστουν.  Και τους δινετε και  τοοοσα εκατομυρια ευρω, που αγοραζετε σουβλακια και γυρο απο το Ριζοκαρπασο.
Τωρα που το σκεφτομαι καλυτερα, και οι ηρωικοι εγκλωβισμενοι, νομιζω, να φυγουν και αυτοι απο τα τα τουρτζιηκα ( ου, κατεχομενα, παλι εφυεν μου). Τι κανουν εκει τοσα χρονια και βασανιζονται; Να φυγουν, να μην ξοδευει και η κυβερνηση ενα σορο ευρω για να τους συντηρει.
 Ετσι ειναι που θα αποδειχθει περιτρανα σε ολο τον κοσμο η τουρκικη αδιαλλαξια. Αυτος ειναι αγωνας.. .  Που να τρεχουμε τωρα σε εκκλησιες μες τον λαλλαρο...
Και μετα θα παρουμε και την Πολη.....

Και μετα μπορει και να ξυπνησουμε.... Αλλα μαλλον θα ειναι πολυυυ αργα......


Ανδρεας  Σουτζιης
 Ηλεκτρονικος Τηλ.25355963

ΕΠΙΘΕΣΗ ΦΙΛΙΑΣ


(Το παρον γραφτηκε στις 11/7/2009 και απευθυνοταν στην τοτε υπουργο εξωτερικων, της κυβερνησης Τασσου Παπαδοπουλλου, Ερατω Κοζακου - Μαρκουλλη).


ΕΠΙΘΕΣΗ ΦΙΛΙΑΣ

Λεμεσος                                 11-7-2009
Αξιοτιμη κυρια,
Αναφερομαι στο αρθρο σας στην εφημεριδα «Πολιτης», ημερ. 11 Ιουλιου 2009 με τιτλο «Προγραμματα συμφιλιωσης, συνεργασιας.
Εχετε απολυτο δικιο. Συμφωνω μαζι σας ανεπιφυλακτα.
Ολα αυτα που προτεινετε, επρεπε να ειχαν αρχισει να γινονται απο το 2004. Επρεπε απο την πρωτη στιγμη, του ανοιγματοςτων οδοφραγματων, να ξεκινουσαμε μια επιθεση φιλιας προς τους τ/κ. Οφειλαμε να καναμε οτι περνουσε απο το χερι μας  για να διευκολυνθει η διακινηση και η επαφη των πολιτων των δυο κοινοτητων.
Προσθετω στα μετρα που αναφερατε:
1)    Συμφωνια μεταξυ των δυο πλευρων για να μην υπαρχει αναγκη εκδοσης ξεχωριστης ασφαλειας αυτοκινητου.
2)    Συμφωνια μεταξυ των παροχεων κινητης τηλεφωνιας των δυο πλευρων για την λειτουργια περιαγωγης ( Roaming) , των κινητων τηλεφωνων.
3)    Διευκολυνση της διακινησης των επαγγελματιων τ/κ οδηγων, με την εκδοση σε αυτους πιστοποιητικων καταλληλοτητας των οχηματων τους με συνοπτικες διαδικασιες.
4)    Αμεση επιδιορθωση των χωρων θρησκευτηκης λατρειας και χωρων ταφης των δυο κοινοτητων.
  Η απορια μου , ( και το παραπονο μου ), ειναι ως εξης:
Ολο τον καιρο που εισαστε υπουργος τι κανατε για να προωθησετε εστω και ενα απο τα ποιo πανω μετρα / εισηγησεις;
Τι κανατε, οσο καιρο ησαστε υπουργος, ( η και σε αλλο ποστο της κυβερνησης ) για να κερδισουμε εστω και ελαχιστη απο την χαμενη εμπιστοσυνη των τ/κ;
Και εσεις, και ολα τα στελεχη της προηγουμενης κυβερνησης     ( αξιοι και αναξιοι ) , υποταχθηκετε στις επιθυμιες και τη βουληση του Νεου Εθναρχη, τεως προεδρου Παπαδοπουλλου.
Δηλαδη, δυσκολοτερες διαδικασιες στη διακινηση, να αγνοηθει τελειως ο απλος κοσμος και οι αναγκες του, και να δαιμονοποιηθουν και να κατηγορηθουν οσοι πραγματοποιουν επισκεψεις στο βορρα.
 Φθασαμε στο σημειο, οσοι επισκεπτονται τις πατρογονικες τους εστιες , να αποκαλουνται προδοτες, και οσοι κανουν αγωνα απο τον καναπε, το μπαλκονι η πισω απο ενα μικροφωνο, να ειναι οι « ανενδοτοι και ανυποχωρητοι αγωνιστες».
Ο στοχος ηταν να περιοριστουν  και να εκφυλιστουν οι επαφες μεταξυ του απλου κοσμου των δυο κοινοτητων, να ξαναεπικρατησει ο πληρης διαχωρισμος και να εμπεδωθει ποιο ευκολα η ιδεα του πληρους διαχορισμου. Της ντε φακτο διχοτομησης.
«Το κυπριακο λυθηκε το 1974» κατα τον Ντεκτας.                    «Η μη λυση ειναι λυση» κατα τον Ετζιεβιτ.                                                                                     «Τζιεινοι ποτζιοι, τζιαι εμεις ποδα» κατα την γνωμη μεγαλου μερους του πληθησμου ( ε/κ και τ/κ ).
Αυτη ηταν η νοοτροποια, και αυτη ηταν η πολιτικη που ακολουθηθηκε απο την κυβερνηση του Εθναρχη , ( να μην ξεχναμε οτι ηταν  και με την ανοχη και συνενοχη του ΑΚΕΛ ).  Φυσικο ηταν και τα μελη του υπουργικου συμβουλιου να ακολουθησουν αυτη την γραμμη.
Οποτε κυρια Μαρκουλλη, εφοσον ειχατε αυτες τις θεσεις που διακυρησσετε τωρα, ειχατε καθηκον να τις προωθησετε απο τοτε, και αν σας εναντιωνονταν οι συναδελφοι σας στην κυβερνηση, να ζητουσατε καλυψη απο τον Εθναρχη.  Και αν δεν περνατε καλυψη, (σιγα που θα σας υποστηριζε), να παραιτηθητε και  να βγειτε δημοσια και να τους εκθεσετε. Αλλα πειτε μου, ποιος παραιτηθηκε απο οποιοδητοτε αξιωμα σε αυτο τον τοπο; Καλυτερα, κρυψε να περασουμε.... Λιγο ο μισθος , λιγο τα αξιωματα, λιγο τα μεγαλεια.  Κανουμε μετα αντικατοχικο αγωνα απο τις εφημεριδες. Και ισως να ειναι καλυτερα « τζεινοι ποτζει τζιαι εμεις ποδα». Στο κατω κατω εψηφισεν το και ο λαος με 74%. «Βρε δε βαριεσε αδελφε» που λεει και ο Χατζιης.                                                               
 Αντε και καλες διακοπες.

Ανδρέας Σουτζιής
Ηλεκτρονικος 
Λεμεσος, Τηλ. 25355963

Η Γενεύη στη ζωη μας


(Το παρον γραφτηκε στις 8/7/2011)

Η Γενεύη στη ζωη μας

Στα πλαίσια των συνομιλιών για την επίλυση του Κυπριακού , πραγματοποιήθηκε η συνάντηση της Γενεύης στις 7-7-2011 για να προσπαθήσουν τα ΗΕ να πιέσουν τις δυο πλευρές να προχωρήσουν πιο έντονα προς την κατεύθυνση μιας διευθέτησης. Διαφάνηκε από πριν ότι αυτή τη φορά ο ΓΓ και οι βοηθοί του των ΗΕ, δεν θα κάθονταν να ακούσουν τις φτηνές δικαιολογίες που θα έφερνε η πλευρά μας , ούτε θα ανέχονταν την αδιάλλακτη τούρκικη συμπεριφορά. Ήταν διαθετημένοι να πιέσουν προς κάθε κατεύθυνση για να προωθηθεί η επίτευξη συμφωνίας όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.
Φυσικά όλοι αυτοί οι διεθνείς συνωμότες λογαριάζουν χωρίς τον ξενοδόχο . Στη Κύπρο έχουμε το μάτια μας ανοικτά και τις κεραίες μας ψηλά, και την όσφρησή  μας καθαρή, και έτσι συνομωσίες τις μυριζόμαστε από 10,000 μίλια μακριά!!!  Έτσι οι προστάτες του λαού αποφάσισαν να μας ενημερώσουν και να μας εξηγήσουν τι σημαίνει «Η Γενεύη στη Ζωή μας». Για αυτό στις 5-7-2011 μεταδόθηκε από τι ΡΙΚ1 ,στο πλαίσιο  της  σειράς  «Ανοικτοί Φάκελοι», του Κώστα  Γενάρη,  το πρόγραμμα           « Η Γενεύη στη ζωή μας» .
Όταν ήμουν μικρός, και έπαιζα μέσα στα χωράφια στο χωριό μου την Λύση,  άκουγα που έλεγε ο κόσμος  , δείχνοντας  προς τα ανατολικά: « Μικρέ μου μην πάεις   από ‘κει!!! Προς τα εκεί είναι η Σίντα !!! Έχει Τούρκους και θα σε σκοτώσουν!!»                ( είχε προηγηθεί παλιά , η δολοφονία δυο γέρων χωριανών μας από τους Τ/Κ της Σίντας). Έτσι στο μυαλό μου χαράκτικε βαθειά το μήνυμα ότι: Σίντα = Κίνδυνος. Όποτε άκουγα τη λέξη «Σίντα», έτρεμα!
Τώρα, ακούγοντας τη λέξη «Γενεύη» , ο μέσος Ε/Κ τι σκέφτετε?  Στο μυαλό του μέσου Ε/Κύπριου , η λέξη «Γενεύη» σημαίνει «καταστροφή, θάνατος, ατίμωση». Ακούγοντας τη λέξη «Γενεύη»,  αμέσως έρχονται στο μυαλό μας και άλλα απαίσια ονόματα και φράσεις :  Γκιουνές, Κίσσιντζερ, «Η Κύπρος είναι μακριά», Ετζεβίτ, «Η Αισέ να πάει διακοπές», γραμμή Αττίλα. Αυτές είναι οι μνήμες  της λέξης «Γενεύη», και μόνο φόβο, τρόμο, απογοήτευση και δάκρυα στα μάτια, φέρνουν.
Έτσι φρόντισε το ΡΙΚ να μας θυμίσει τι σημαίνει «Γενεύη» . Μήπως και σχηματίσει κάποιος θετική εντύπωση ότι πάμε για επίλυση του Κυπριακού. Ότι γίνει στη Γενεύη θα είναι κακό. Το έδειξαν οι προηγούμενες διασκέψεις της Γενεύης. Αποκλείεται να βγει κάτι καλό από την Γενεύη. Να ακούγετε τη λέξη «Γενεύη» και να τρέχετε μακριά! Όπως τα σκυλιά του Παυλώφ.
Ήδη ο φόβος για τη Γενεύη άρχισε να φέρνει αποτελέσματα. Από το πρωί βγαίνουν στα ράδια όλοι οι ειδικοί και μη, και σκίζουν το … λαιμό τους , και φωνάζουν υστερικά εναντίων τυχόν χρονοδιαγραμμάτων , εναντίων των συνωμοτικών  ΗΕ και εναντίων οποιασδήποτε τυχόν συμφωνίας πάει να γίνει.
Το κάλεσμα του ΓΓ για ενημέρωση του λαού άρχισε… από την ανάποδη!!! Θα ακούουμε « Γενεύη» και θα τρέχουμε. Θα μας λεν «αποφάσεις των ΗΕ» και θα μας βάζουν νέφτι στον κώλο. Θα ακούουμε «ΓΓ των ΗΕ» και θα κρυβόμαστε στα προχώματα. Έτσι θα είναι η ενημέρωση που πάει να γίνει…


Λεμεσός 8/7/2011  
                                                                     
Ανδρέας Σουτζιής ,         Ηλεκτρονικός 

e-mail: andreas@androselectronics.com.cy                                                                

Προς Μακαριο Δρουσιώτη


(Το παρον γραφτηκε στις 7/5/2010)

Προς Μακαριο Δρουσιώτη

Μα καλά κ. Μακαριε, είσαι τέλια μαννόs; Πάνω που άρκεψες να μου αρέσκεις , με τα βιβλία που εγραψες, ( «Η πρώτη Διχοτόμηση» κ.α.), τζιε με το ντοκυμαντέρ «Το Δηλητήριο».  Έκαμες μας τζιε εξυπνήσαμε, τζιε εκαταλάβαμεν οτι φταίμε τζιε εμείς κάμποσο για την κατάντια της Κύπρου.
Ήνταν που έπαθες; Τί σε έπιασεν και εκίνησες αγωγή σε τούτους τους φανατικούς; Εφοήθηκες τους; Αποκλείεται. Αν εφοάσουν εν θα έγραφες τα βιβλία , ούτε θα έκαμνες το ντοκυμαντέρ. Άεις τους πελλούς να γράφουν. Ο καθένας γράφει ότι θέλει. Ιδίως μές τα μπλόγκς . Ετο, τζιε εγώ τωρά γράφω ότι μου κατεβεί...
Ξέρεις ήνταμ’που έκαμες; Ότι έκαμεν ο Χριστόφιας με τη δήλωση συμπάθιας προς τον Ταλάτ. Αντί να του φέρει ψήφους, έκαμεν τζιε τζιείνους που τον εθέλαν, να μέν τον ηψηφίσουν. Λοιπόν, στο θέμα μας. Εκατάφερες να ηρωωποιήσεις τζιε να δώσεις τεράστια δημοσιότητα τζιε διαφήμηση, σε μιαν ιστοσελίδα που την έξεραν μόνον πεντέξι. Τωρά που εν να ξαναφκούν εις το ίντερνετ , να δείς πόσοι εν να τους δκεβάζουν.
 Ξέρεις ήνταμ’που γίνηκεν το πρωί που το πρόγραμμα του Λάζαρου Μαύρου; Άκουσες το; Εφκύκαν ενα σορό γραφικοί, αγωνιστές της πολυθρόνας να υπερασπιστούν τούντον δικηγόρο. Τζιε κατά κάποιο τρόπο έχουν δίκαιο α. Έτσι που επήεν η αστυνομία χαράματα, μές  το σπίτιν του αθρώπου, τζιε με τες κατασχέσεις που έκαμεν , εκάμαν τον κόσμο να τον συμπαθήσει. Που εκαταντήσαμεν!! Να φκαίννουν οι Δηκοικοί τζιε να φωνάζουν οτι η αστυνομία καταπατά τα δικαιώματα του κόσμου , τζιε οτι χρησιμοποιά Γκαιμπελικές μεθόδους για να φιμώσει τον κόσμο. Ποιοί φωνάζουν; Οι Δηκοικοί. Οι πρώτοι διδάξαντες το ρουσφέττι. ( Αν δεν ιφκάλεις ταυτοτητα του ΔΗΚΟ, κ. Γιώργο, δεν παίρνεις  σπίτι στο συνοικισμό). Που  όσα χρόνια ήταν στην εξουσίαν, εφακελλώσαν τους πάντες .  (Εμέναν, μες το στρατόν εφακελλώσαμμε ως «αντιδραστικό – αναρχικό», επειδή ως φοιτητής στο ΑΤΙ, επήα σε δκυό-τρείς διαδηλώσεις ).
Τούτους τους ανθρώπους κ. Μακάριε, με μιαν σου ατυχή ενέργεια, έκαμες τους υπερασπιστές του δικαίου τζιε αγωνιστές. Άεις τους εις τον μικρόκοσμό τους να φωνάζουσιν. Ελάχιστοι τους εβάλλαν υπ’όψιν . Έτσι  διαφήμιση που τους εγίνηκεν , ούτε στο όνειρο τους έν εβλέπασιν.
Το καλόν που σου θελω κ. Μακάριε, σταμάτα να ασχολείσε μαζί τους. Έν αξίζει τον κόπο. Αν συνεχίσεις τούντην ιστορία, το μοναδικόν που εν να πετύχεις είναι να τους βοηθήσεις να πιάσουν τζι’άλλους οπαδούς.
Άτε... τζιε καλά ξεμπερτέματα...
Αα, όι να μου κινήσεις αγωγή τζιε μέναν επειδή σε είπα σε μαννόν εις την αρχή. Έν που αστείο που το είπα...

Ανδρέας Σουτζιής
Τηλ. 25355963

Το Ισραήλ θα μας σώσει


(Το παρον γραφτηκε στη 1/6/2010 και δημοσιευθηκε παραφρασμενο στην εφημεριδα "Πολιτης"

Το Ισραήλ θα μας σώσει
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ΄90, δημιουργήθηκε μεταξύ μιας μεγάλης μερίδας του λαού ( και εμένα συμπεριλαμβανομενου), η εντύπωση και η ελπίδα οτι το Τουρκικό κράτος διένυε τα τελευταία χρόνια της ύπαρξής του. Οι κουρδικές περιοχές ήταν σε αναβρασμό, με ένα πετυχημένο αντάρτικο κίνημα   ( Ρ.Κ.Κ.), να καταφέρνει καθημερινώς απανωτά κτυπήματα εναντίον του τουρκικού στρατού. Στα ανατολικά η Αρμενία διακύρηττε συνέχεια, οτι οι σχέσεις της με την Τουρκία  δεν θα ομαλοποιηθούν ποτέ εξ’αιτίας της Αρμενικής Γενοκτονίας.                                                
Στο δικό μας γεωπολιτικό χόρο, ειχαμε καταφέρει να διμιουργήσουμε, μαζί με την Ελλάδα το Ενιαίο Αμυντικό Δόγμα ( ΕΑΔ), εξοπλίσαμε την Κύπρο σαν αστακό, και γενικά με ασκήσεις όπως ο «Νικιφόρος» προετοιμάζαμε τον λαό για την τελική επίθεση... Είμαστε σίγουροι οτι οι Κούρδοι σε συμμαχία με την Αρμενία θα καταλάβαναν τη Ν.Α. Τουρκία , και εμείς θα βρίσκαμε την ευκαιρία να τους επιτεθούμε και να απελευθερώσουμε την Κυπρο. Ισως κιόλας να ερχόταν σε βοήθεια μας και το «Ξανθό Γένος» και   να  μας βοηθούσε να πάρουμε πίσω την Πόλη. ‘Ινα πληρωθεί το ρηθέν: «Πάλι με χρόνια με καιρούς, πάλι δικά μας θά’ναι».
Δυστυχώς οι ελπίδες μας διαψεύθηκαν... Οι περισσότεροι Κούρδοι περιορίστικαν στο Β. Ιράκ, οι αντάρτες του ΡΚΚ εκμεταλλεύτικαν την αμνηστεία που κύρυξε η νεα Τουρκική κυβέρνηση, και άρχισαν να παραδίδονται, η Αρμενία σύναψε κανονικές διπλωματικές σχέσεις με την Τουρκία και άνοιξε τα σύνορά της , και το «Ξανθό Γένος» κατασκευάζει πυρηνικούς σταθμούς στο Άκιουγιου, και τεράστιους  αγωγους πετρελαίου που περνούν διαμέσου της Τουρκίας. ( Χμ, τώρα που το σκέφτομαι, ίσως να χρησιμοποιήσουν τον αγωγό πετρελαίου για να στείλουν κρυφά στρατό στην Πόλη; Μμμ, μάλλον όχι)...                                                                                                                   
 Εμείς , στον μικρόκοσμό μας , αποσυναρμολογήσαμε το ΕΑΔ, ( με την οικονομική κατάντια της Ελλάδος δεν υπήρχε περίπτωση να το συντηρούμε), και για δέκα και πλέον χρόνια δεν αγοράσαμε ούτε μια σφαίρα για την ΕΦ.                                   
Φθάνουμε λοιπόν στο 2010. Και έρχεται, ευτυχώς ένας άλλος απο μηχανής θεός να μας σώσει.   Η κρίση μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ, και το ενδεχόμενο κατάρευσης των μεταξύ τους καλών σχέσεων, έδωσε την ευκαιρία σε ένα σορό ειδήμονες, πολιτικούς αναλυτές, εκφωνητές ραδιοφώνου, κλπ, να αναδείξουν το Ισραήλ ως τον νέο εν δυνάμει σύμμαχο μας, που θα μας σώσει απο τον Τουρκικό επεκτατισμό. Είδαν όλοι αυτοί οι ειδικοί μια νέα συμμαχία μεταξύ της Κύπρου και του Ισραήλ ικανή να τα βάλει με τους Τούρκους .
Αγαπητοί, τις επόμενες μέρες , θα γίνουμε πάλι μάρτυρες μιας νέας προσπάθειας απο τους πάσsh πατριώτες να μας πασάρουν ενα νέο εναλλακτικό σύμμαχο. Το Ισραήλ. Το Iσραήλ θα πάρει την θέση του «Ξανθού Γένους», θα σshίσει τα δευτέρκα του  με την Τουρκία, και θα μας βοηθήσει να αποτινάξουμε τον Τουρκικό Ζυγό. Και μετά «πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικά μας θα’ναι».   
                                                                                                                                                        Ανδρέας Σουτζιής -   Ηλεκτρονικός                                                                                                                             Τηλ. 25355963    e-mail: andreas@androselectronics.com.cy

ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ!!!!!


(Το παρον κειμενο γραφτηκε στις 11-1-2010

ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ!!!!!

Οταν μας προτάθηκε το σχέδιο ΑΝΑΝ στην αρχή αμφιταλαντευτήκαμε, αλλά οταν το καλοσκευτήκαμε , θυμαμαι , με πήρε τηλέφωνο ο πατέρας μου και μου λέει: «Εγώ μάλλον τραβώ να ψηφησω ΝΑΙ στο δημοψήφισμα». Του απάντησα οτι:  « Και εγώ το ίδιο θα κάνω, αλλα δέν είμαι και ενθουσιασμένος».
Την ίδια εποχη, επισκευτόμενος το χωριό μου τη Λύση, και κουβεντιαζωντας με τους Τ/Κ που διαμένουν προσωρινά στα σπιτια μας, διαπιστωσα οτι παρ’ολο που δυσανασχετούσαν , ηταν ολοι ετοιμοι να εγκαταλήψουν το χωριο, και να μετοικησουν αλλού.
Η ιδεα οτι απο μερα σε μερα θα επιστρεφαμε στο χωριο μας, ενισχυόταν απο το οτι σε καθε χαρτη που εβλεπε το φως της δημοσιοτητας κατα την διαρκεια των συνομιλιων , το χωριο μας επεφτε στην υπο επιστροφη περιοχη. Επισεις οι προσωρινοι Τ/Κ κατοικοι, ειχαν αφησει τις περιουσιες μας οπως τις βρηκαν το 1974, χωρις καμια αναπτυξη. Σε πολλες περιπτωσεις εβλεπες πανω στους τοιχους παλια συνθηματα της ΕΟΚΑ Β΄ και της χουντας. ( μου εκανε εντυπωση το «Ζητω ο Πατακός»).  Ουτε αυτα δεν μπηκαν στο κοπο να τα σβησουν.
Μετα την απορριψη του σχεδιου ΑΝΑΝ , και ιδίως τα τελευταια 2-3 χρονια , αρχισαν να αναπτυσουν σημαντικη δραστηριοτητα και στο χωριο μας ,(που ηταν υπο επιστροφη σε ολες τις συμφωνιες!!!). Νεα σπιτια κτιζωνται σε αδεια χωραφια, καινουργια μαγαζια φυτρωνουν, και νεα πολυτελη εστιατορια κανουν την εμφανιση τους . ( Επισεις εσβησαν και τα συνθηματα της ΕΟΚΑ  Β΄ ) . Ολα αυτα σε ενα χωριο που ηταν υπο επιστροφη στην Ε/Κ πλευρα σε ολους τους χαρτες που ειδαν το φως της δημοσιοτητος.
Η ελπιδα ομως οτι κατι θα γινει και θα μπορεσουμε να επιστρεψουμε δεν με εγκαταλειπει , και επισκεπτομαι συχνα το χωριο μου , και συζητω αυτο το ενδεχομενο με του Τ/Κ «προσωρινους» κατοικους.
Οταν εκλεγηκε στην προεδρια του κρατους ο νυν προεδρος,    
 Δημητρης  Χριστοφιας , το φως της ελπιδας που ειχα μεσα μου για μια διευθετηση του κυπριακου, αναζοπυρωθηκε. Η ελπιδα ηταν τωρα πολυ  μεγαλη και χειροπιαστη. Οι δυο «συντροφοι» σιγουρα θα κατεληγαν , και η ημερα της επιστροφης δεν θα ηταν μακρια.  Μεσα  μου ελεγα: «καλα καναμε και απορριψαμε το σχεδιο ΑΝΑΝ. Οι συντροφοι θα καταληξουν σε κατι πιο λειτουργικο που θα λαμβανει υπ’οψη τις κυπριακες πραγματικοτητες» .
Ομως , αλοιμονο... Οπως φαινεται η αλλη πλευρα, με τις προτασεις της ζητα απαραδεκτα πραγματα, σπρωχνοντας τις συνομιλιες σε ναυαγιο, με την πλευρα μας να ασχολειται  μονο με την αποδοση ευθυνων.  Οπως δειχνουν τα πραγματα μονον με ενα θαυμα θα μπορεσουν να καταληξουν καπου οι συνομιλιες.
Δυστυχως διαφαινεται παλι ξανα οτι το σχεδιο ΑΝΑΝ ηταν η τελευταια μας  ευκαιρια. Αν το δεχομασταν τοτε, εγω θα ημουν στο χωριο μου απο το 2006.  Προψες παλι ειδα στο ονειρο μου οτι επιστρεψαμε... και ηταν τοσο αληθοφανες... ομως ξυπνησα και ειδα οτι ημουν ακομα στη ¨φιλοξενη¨ Λεμεσο. Με πηρε το παραπονο και αρχισα να κλαιω. Ειμαι πλεον αφανταστα απελπισμενος ... και, (ας με συγχωρησει ο θεος), αισθανωμαι μισος, ναι μισος και αγανακτηση, για αυτους που μου απετρεψαν την επιστροφη μου στον τοπο μου. Για τον μακαριτη τον Τασσο Παπαδοπουλλο, ολο το ΔΗ.ΚΟ. , αλλα και για τον προεδρο Χριστοφια , που τους βοηθησε να καταψηφησουν το σχεδιο ΑΝΑΝ.
Για πρωτη φορα, εγω , ο πιο αισιοδοξος ανθρωπος του κοσμου αισθανομαι τετοια απελπισια. Βλεπω πλεον καθαρα οτι, αν δεν γινει ενα θαυμα , ειμαι καταδικασμενος να ζησω την υπολοιπη μου ζωη στη Λεμεσο. ( Εζησα 10 χρονια στη Λυση και 35 στη Λεμεσο. Δεν αισθανομαι ουτε κατα ενα χιλιοστο Λεμεσιανος ).
Ειμαι απελπισμενος... Αναθεμα και καταρα σ΄αυτους που κατεστρεψαν και την τελευταια ευκαιρια που ειχαμε....




Ανδρεας Σουτζιής                                                          Λεμεσος  11-1-2010